יום רביעי, 23 בינואר 2013

מחלת הסרטן :(

סרטן:
סרטן הוא שם כללי למחלות שונות , שבהן מספר תאים בגוף מתחלקים בצורה בלתי מבוקרת . הסתברות של תאים כאלה יוצרת גידול ממאיר (ניאופלזיה) , ומקרים מסוימים חלק מתאים אלה נודד למקומות אחרים בגוף ויוצר גרורות.
מקור המונח הוא בבעל החיים סרטן . רופא יווני בשם גלן שחי בתקופת יוון העתיקה הבחין בדמיון בין צורת גדולים מסוימים לצורה של סרטן , כאשר כלי הדם המקיפים את הגידול מזכירים את רגלי הסרטן .
שדה המחקר והטיפול במחלת הסרטן ברופא נקרא אונקולוגיה . סרטן הוא מושא מחקר חשוב עם עליית תוחלת חיים , מפני שככל שתוצרנה פחות מוטציות בגנום , כך האדם יחיה יותר. למרות התקדמות נכרת בפיתוח תרופות עבור הסרטן , סרטן שהתגלה בשלבים מאוחרים עדיין לא ניתן לרפוי וצפוי להוביל למוות.

*גרורה:
סרטן מסוגל להתפשט דרך הגוף בשני מנגנונים :
התפשטות מקומית וגרורה מרוחקת . התפשטות מתייחסת להתפשטות ישירה של הסרטן לרקמה שכנה ואילו גרורה מתייחסת ליכולת של תאים סרטניים לחלחל דרך קשרי הלימפה וכלי הדם , לנוע בחופשיות דרך מחוז הדם , והתפשט לרקמה בריאה במקום אחר בגוף. הסרטן הוא קטלני מאוד כאשר הוא גרורה .

*מניעת הסרטן:
הגישה בשנים האחרונות הינה כי ישנם גורמים המעודדים התפתחות הסרטן ,ומנגד , ישנם גורמים את הסיכוי ללקות במחלת הסרטן באופן דרמטי. כלבני האדם מפתחים תאים סרטנים אך לא כולם יחלו בסרטן .תזונה נכונה והימנעות מגורמים המגבירים סיכון לחלות בסרטן כגון קרינה וכימיקלים המצויים בריסוסים שונים , בהחלט יכולים להוריד את הסיכוי לחלות בסרטן בעשרות אחוזים . לחולי סרטן וגם לאנשים בריאים מומלץ לצרוך במתינות סוכרים פשוטים , קמח לבן, שומן טרנס , ומוזנות עשירים באומגה 6 אשר מעודדים דלקות ( אחד המצעים הנוחים להתפתחות סרטן מצוי לא פעם בדלקות ) .מנגד, יש לצרוך יותר מזונות העשירים באומגה 3 ולהרבות בפירות וירקות כגון שום, כרישה ,בצל ירוק , כרוב וברוקולי .מוזנות אלה הוכחו במספר מחקרים כיעלים כנגד התפתחות גידולים סרטניים. טיפול דרך תזונה לאחר התפתחות הסרטן אינו יכול לבוא במקום הטיפולים הקונבציונליים של כימותרפיה , הקרנות וניתוח אלא בנוסף לטיפולים אלה .גם מאכלים המכילים נוגדי חמצון כגון תה ירוק , יין , רימונים ואוכמניות הוכחו כיעילים במניעת התפשטות / התפתחות הגידולים. הוכח גם הקשר שבין חוסר בוויטמין D ובין שכיחות סרטן .מומלץ לבדוק ערכי ויטמין D אחת לשנה שכן רוב האוכלוסייה בישראל מצויה בחסר או קרובה לגבול התחתון .

קישור:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A1%D7%A8%D7%98%D7%9F_(%D7%9E%D7%97%D7%9C%D7%94)
 

תגובה 1:

  1. האם קיימים נתונים כלשהם על שכיחות מקרי רשלנות רפואית באבחון סרטן? נראה כי אי אפשר לסמוך על מערכת הבריאות הציבורית היום.

    השבמחק