יום שישי, 25 בינואר 2013

רפואת האף אוזן וגרון

רפואת האף אוזן גרון :
רפואת אף אוזן גרון וניתוחי ראש (אוטלרינגולוגיה) היא ענף ברפואה כירורגית המתמחה בטיפול המחלות במערכת האף , האוזן  ,  הגרון והצבר בגוף האדם.
שמה המילה של המומחית בתחום זה בישראל היא "מומחה במחלות אף אוזן וגרון כירורגיה של ראש -צבר".
כדי לקבל תואר מומחה בתחום זה בישראל יש להתמחות חמש וחצי שני לפחות מהן ארבע וחצי שנים במחלקה למחלות אף אוזן וגרון ,חצי שנה במחלקה לכירורגיה כללית לחצי שנה נוספת במכוון של מחלקות אחרות (כגון : הרדמה ,טיפול נמרץ , ניורכירוגיה , כירורגיה , פלסטית ועוד) לאחר תום התמחתם , בוחרים חלר מן הממוחים בתחןם זה להתאמן בתת-התמחות , המתמקדת באחד מתחומי ההתמחות כולה.
רופא אף אוזן גרון הוא מומחה המטפל בכל ההיבטים הרפואיים והאסתטיים של האף האוזן והגרון .התמחת רפואית זו מאחדת את איברים אילו לידי התמחות לא בהכרח בגלל תפקודם האיטומיה שלהם .

*האף:
הוא איבר ההרחה אצל היונקים .בבני אדם האף נמצא במרכז הפנים , אך ברוב היונקים הוא נמצא בקצה העליון של חוטם מאורך .האף מכיל את הנחיריים ,אשר מסייעים בשאיפה ונשיפה של אוויר עבור מערכת הנשימה . מבחוץ האף בנוי מסחוס המכוסה בעור . האף מחלק לשני מדורים על ידי מחיצת האף . ארחה איבר הרחה או טעימה נוסף נמצא בתקרת הפה של יונקים רבים , והוא קרוי איבר יעקובסון.

*האוזן :
פעולת האוזן ,כאשר מושמע צליל הוא מגיע כגל קול אל האוזן . מהאפרכסת עובר הצליל אל תעלת האוזן וגורם לרעידות בעור התוף , המרעידות בהמשך את עצמות השמע (עצם הפטיש מרעידה את הסדן שמרעיד הארכובה ) .באוזן הפנימית , נצר גל בתוך הנוזל , בשל רעידות הרכובה בקצהו הקרומי של המבוך .התנועה בנוזל מרעידה את איבר קורטי (איבר השמיעה כך שנוצרת תנועה הגורמת לשינוי בתאי השיער ולהפעלה של עצב השמיעה . אזורים שונים בשבלול האוזן מופעלים על פי צלילים שונים , וקולות חזקים מאוד עלולים לגרום לנזק זמני וקל לתאי השיער או אף לפגיעת שמיעה גבועה .

*הגרון:
הוא הפרוזידור לכניסת חמצן לריאות ומזון למערכת העיכול . הגרון הוא הפתח היחיד בגוף שדרכו מתקבלים חמרים חיוניים .עקב זאת , עסויים לעבור דרכו לתוך הגוף גם מיקרואנגזימים העללולים לגרם נזק לבריאות . לכן קיימים "שומרים" העומדים על המשמר בפה ובלוע .
בפה נמצא הרוק ,המכיל מוצין ,שהוא ריר שלוכד מיקרואנגזימים , ברוק מצויים גם לזוזומם שמפרקים חיידקים ואימונוגלובולינים , חלבונים שמתפקדים כנוגדים שמסייעים לצערכת החיסון לחסל גורמים מזיקים .

קישורים:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A8%D7%A4%D7%95%D7%90%D7%AA_%D7%90%D7%A3_%D7%90%D7%95%D7%96%D7%9F_%D7%92%D7%A8%D7%95%D7%9F

 http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%A3

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%95%D7%96%D7%9F

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%92%D7%A8%D7%95%D7%9F

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה