יום רביעי, 23 בינואר 2013

מערכת הנשימה

חשיבות מערכת הנשימה :
לנשימה יש תפקיד חשוב בשמירה על התמשכות החיים .דרך הנשימה אנו מתפטרים מהפחמן דו חמצני שהתאספותו ידועה בנזקים לתאי הגוף , איבודו נותן אפשרות לאסיפת כמה שיותר חמצן שהוא "הדלק " לפעולות חיוניות בתוך הגוף.
מערכת הנשימה היא מערכת בגוף האדם מאפשרת חמצון הדם הדרוש מצורך הפקת אנרגיה ואת פליטת הפחמן הדו חמצני שהוא תוצר לוואי לתהליך זה.
מערכת הנשימה מורכבת מדרכי האוויר העליונות ודרכי האוויר התחתונות , דרכי האוויר העליונות כוללות את האף , הפה ותחילת קנה הנשימה .
דרכי האוויר התחתוניות כוללות את כלי הנשימה , את הסמפונות ואת הראות , בית החזה עצמו כולל גם את הצלעות
(בין כל צלע - וריד , עורק , עצב ) את עצם החזה (סטרנום)  ואת השרירים הבין -צלעיים והסרעפת.
איברי מערכת הנשימה :
1-אף
2-לוע
3-גרון
4-קנה הנשימה
5-אונות
6-ריאות
7-נאדיות הריאה

*תהלכי השאיפה והנשיפה:
מצב השאיפה:
תהליך הנשימה מתבצע על ידי משוב שלילי. במערכת הדם נמצאים חיישנים (קולטנים)המזהים כמויות של פחמן דו חמצני בדם . חיישנים אלו שולחים את המדע אל המוח המאורך שהוא מרכז בקרת הנשימה בגוף .כאשר יש ריכוז גבוה יחסית של Co2 בדם , המוח שולח הוראה לסרעפת ולשרירים הבן צלעיים להתכווץ. הסרעפת נעשית שטוחה ומרחיבה את שטח בית החזה.
גם השרירים הבין -צלעיים מתכווצים וגורמים לעליה של הצלעות .זהו מצב שאיפה.
מצב נשיפה:
השרירים הבין-צלעיים  והסרעפת מושכים בתנועתם את קרום הפלואורה הראשון .קרום הפלואורה השני נמשך אחריו , הוא מושך איתו את הריאות .הריאות גדלות ונפח בית החזה גדל .כאשר נפח בית החזה גדל הלחץ בתוכו קטן ,ואוויר נכנס פנימה, זיהו תהליך השאיפה .

כאשר האוויר עובר את מערכת הנשימה העליונה והתחתונה ,ומגיע לחיבור הסמפונות עם הנאדיות מתאפשרת התמוססות של חלק מהמולקולות שיש באוויר בנוזל הנאדית (חנקן ,למשל, לא מומס ) ומתבצע חילוף החומרים בין הנאדית לנימים -כלומר העשרת הדם בחמצן תהליך הנשיפה הפוך בדיוק לתהליך השאיפה בתפקידו -הוצאה של פחמן דו חמצני החוצה מהגוף.
תהליך הנשיפה מתבצע בעקבות רצפטורי לחץ (קולטני לחץ ) הנמצאים בדפנות הריאה .רצפטורים אלו שולחים מסר עיצבי למרכז הבקרה הנשימתי ,שיש להפסיק את כיווץ השרירים הבן צלעיים  ואת הסרעפת. עקף כך הרעפת חוזרת למצבה הקודם ובכך הריאות מתרוקנות מאוויר .לתהליך הנשיפה ישנם שרירים ייעודיים אך בדרך כלל הם פעילים והתהליך הוא פאסיבי ומתרחש על ידי הרפיה של שרירי השאיפה והודות לאלסטיות של רקמות הריאה .בעת מאמץ נכנסים לפעולה שרירים אלו.

קישור :
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A2%D7%A8%D7%9B%D7%AA_%D7%94%D7%A0%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%94


 


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה