יום שישי, 25 בינואר 2013

עזרה ראשונה

עזרה ראשונה:
אחת המטרות העיקריות של החבישה היא עצירת דימום באופן זמני עד לטיפול רפואי מתקדם ( בדימום חזק ) או עד לעצירה טבעית של הדימום בקיום קרישה  (בדימום קל) .
חבישה למטרה זו נעשית בכמה צורות כאשר מדובר בדימום קל מתבצעת העצירה בדרך כלל באמצעות אגד מדבק או תחפושת קטנה אחרת המוצמדת אל החתך עד שהדימום נעצר מעצמו באמצעות קרישה של הדם . אולם , כאשר מדובר בדימום רציני יור יש לבצע חבישה מסובכת יותר .
אחד הנושאים החשובים הנלמדים בלימודי עזרה ראשונה הוא עצירת שטפי דם .
שטף דם מוגדר כיציאה של דם מכילו .ישנן שתי דרכים לעצור את השט"ד (שטף דם ):
1.לחץ ישיר
2.לחץ עקיף
שט"ד ביד או בשוק הרגל יש לעצור על ידי תחפושת הלוחצת על מקור הדימום וסופגת את הדם . פעולה כזו מוכונה לחץ ישיר בניגוד לחץ עקיף המתייחס לחסימת העורקים המובילים אל האזור הפגוע .
במגן דוד אדום מקובל להשתמש לחבישה כזו בתחפושת אישית (מעין כרית בד שרצועות בד ארוכות יוצאות ממנה , תחפושת זו באה באריה מעוקרת ), בצורת חבישה הנקראת דגל אנגליה .
כאשר הדימום ממשיך למרות החבישה יש להוסיף לחץ על הפצע על ידי תחפושת הנקראת משולש לחץ .משולש לחץ הוא רצועת בד עם קשר באמצעה (היוצר צורה של משולש ) רצועות הבד נקשרת בחזקה מסביב מתחפושת כשה "משולש" מופנה כלפי הפצע .
צורת חבישה זו  מאפשרת לחץ חזק יותר על הפצע במטרה לעצור את הדימום . בחבישה זו יש להזהר שלא לעצור את הדופק בכיוון שזו איננה המטרה , ולעתים זה עלול להיות בלתי הפיך . כאשר ישנו דימום מאחד האזורים בגוף , שאינו הגפיים או הראש , ישנו קושה לעצור את הדימום , שכן לא ניתן לעשות זאת באמצעי החבישה הרגילים .
דימום מהפשעה , הישבן והצוואר ניתן לעצור באמצעות הצמדת תחפושת אישית ולחיצה על אזור (נקודות מיוחדות).
בנוסף ניתן לעצור שטפי דם באמצעות הצמדת העורק אל העצם הצמודה אליו וחסימותו (נקודת לחיצה ). ניתן לעשות זאת בבית שחי , בעצמות התת-ברחיות ובזרוע (העורק הברכיאלי ).
בקורס עזרה ראשונה נלמדים חבישות שונות ,כגון חבישת בטן ,חבישת "חבק חבית " (לפגיעה בלסת ) חבישת עין ועוד .
גם כן מסתמכים הרבה על אלתור וכל חבישה שתעצור את הדם תחשב חבישה יעילה .

קישור:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7%91%D7%99%D7%A9%D7%94

2 תגובות:

  1. נתקלתי בפוסט זה במהלך שיטוט ברשת כשחיפשתי מידע על שטף דם פנימי. מהם הסימנים המוקדמים לשטף דם זה?
    רשלנות רפואית ברפואת חירום

    השבמחק